Kommande kurser

Anmäl till Tritonia EduLabs kortkurser och ansök till kurser i Högskolepedagogik här.
Mera information om studiehelheten i Högskolepedagogik 60 sp och tillgodoräknande av tidigare studier: https://www.tritonia.fi/sv/edulab_hella60


Visa kurser i dessa språk:
på svenska
på finska
på engelska
alla språk
Fullbokad
Take full control of your documents. Write in Overleaf (LaTeX)! - Basics 1 på engelska
23.10.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 20.10.2018
Plats K325
Lärare Viveca Rabb, Tuomas Toivonen
Deltagare
18
max 18

Do you frequently use mathematical symbols and formulas in your text? Or are you a humanist or a qualitative researcher wishing to have more control over your references and their layout? Or do you simply want to get rid of RefWorks? Do you need a writing tool which enables you to control all settings? Overleaf is an online LaTeX writing tool which separates contents and layout. You make your settings and write on the left side of the screen, and the finished PDF version will be updated in real time on the right. You can access and write your text through the browser using a computer, a tablet or a smartphone with the same result, and you can easily share your text with colleagues and supervisors.

 

Note that there is also a follow-up course on 20 November 09:00-12:00: Take full control of your documents. Write in Overleaf (LaTeX)! - Basics 2 

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Screen Recording DIY (BYOD) på engelska
23.10.2018 kl. 14.00-16.00
Anmäl senast 22.10.2018
Plats K320+Zoom
Lärare Sören Granlund
Deltagare
20
max 20

Learn how to make videos by recording your computer’s screen. Bring your own laptop.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
Moodle Quiz Tool på engelska
24.10.2018 kl. 09.00-12.00
Anmäl senast 22.10.2018
Plats K322
Lärare Sören Granlund, Anu Ylitalo
Deltagare
14
max 15

Learn how to use the Quiz Activity in Moodle to make quizzes for rehearsal, student-paced learning and examination. Quizzes can be automatically graded or teacher-graded. All questions are saved in a question bank and can be reused in multiple quizzes.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Stängd
HELLA
HELLA: Digital kompetens och informationsresurser, 5 sp, HP00BQ07 på svenska och på finska och på engelska
29.10.2018 - 17.02.2019
Anmäl senast 16.10.2018
Plats -
Lärare Viveca Rabb, Katri Rintamäki
Deltagare
29
max 29

OBS! Om kursen är fullbokad och du vill anmäla dig till en reservplats, kontakta edulab@tritonia.fi

 

Lärandemål

Efter kursen ska deltagaren kunna

  • Beskriva och motivera betydelsen av informationssökning i undervisning och forskning
  • välja, använda och värdera licensierade och öppna vetenskapliga informationskällor
  • integrera vetenskaplig informationssökning samt användning och utvärdering av vetenskaplig information i sin undervisning och forskning
  • med hjälp av praxis och handledning stöda studerandens självständiga informationssökning och användning av information
  • tillämpa praxis inom öppen vetenskap i sin undervisning och forskning

 

Innehåll

  • Digitala licenser och open access-publikationer och pedagogisk användning av dem i undervisningen
  • informationsresurser inom den egna disciplinen och undervisningen
  • informationssökning samt användning och utvärdering av information som en del av undervisning, forskning och utveckling
  • att i undervisningen stöda och förstärka studerandens informationssökning och -användning
  • Att utnyttja öppen forskningsdata och verksamhetsmodeller i öppen vetenskap i sin undervisning och forskning

Kursen är en flexibel hybridkurs där deltagande sker online eller på plats i Vasa. Undervisningsmaterialet består främst av digitala informationsresurser. Kursen innehåller individuella uppgifter och gruppuppgifter samt skriftliga uppgifter som görs och/eller lämnas in i Moodle. Kursen kan avläggas som distansstudier. 

 

Föreläsningar

Information, Science, Education and Openness
Tid: Fre 9.11.2018 kl. 13-15
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Katri Rintamäki

Students’ information retrieval skills
Tid: Fre 14.12.2018 kl. 10-12
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Viveca Rabb

Visibility and impact of publications in the teacher’s profession
Tid: Fre 18.1.2018 kl. 10-12
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Anne Lehto

Seminarium 1(2): Presentationerna #1-15
Tid: Tors 7.2.2019 kl. 9-13
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: fin, swe, eng
Lärare: Viveca Rabb, Katri Rintamäki

Seminarium 2(2): Presentationerna #16-30
Tid: Fre 8.2.109 kl. 9-13
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: fin, swe, eng
Teachers: Viveca Rabb, Katri Rintamäki

 

Kursen är en del av HELLA, Higher Education Learning Lab -högskolepedagogiska studier som examineras av Åbo Akademi (60 sp). Du kan delta i enskilda kurser utan att avlägga hela studiehelheten.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Moodle + Office 365 på engelska
31.10.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 29.10.2018
Plats K322
Lärare Sören Granlund
Deltagare
13
max 13

Moodle och Office 365 (O365)

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
Hybrid Learning Training Session på svenska och på finska och på engelska
01.11.2018 kl. 13.00-15.00
Anmäl senast 26.10.2018
Plats K320+Zoom
Lärare Maria Byholm, Sanna West
Deltagare
13
max 16

I den här kursen får du träna på att designa och integrera olika verktyg för hybridlärande (blended learning). Vi ger exempel, skapar och testar tillsammans olika möjligheter (ZOOM, Moodle, O365, Quiz-verktyg m. fl.)

 

Bring your own device. Om du deltar på distans behöver du ha tillgång till kamera och mikrofon.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
HELLA
Seminarium/webbinarium: Digitala verktyg för lärande på svenska och på finska och på engelska
02.11.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 31.10.2018
Plats K320+Zoom
Lärare Sören Granlund, Anu Ylitalo
Deltagare
20
max 20

Seminariet/webbinariet är en del av kursen Digitala verktyg för lärande. Seminariet är gemensamt med dem som har börjat LIN2&3 tidigare.

I seminariet presenterar och utvärderar högskolelärare egna småskaliga projekt för utveckling av undervisningen. Du kan delta på plats (Tritonia K320) eller via Zoom.

Seminariet ingår i EduLabs kurs HELLA: Digitala verktyg för lärande, 5 sp, HP00BQ04, men även utomstående deltagare är välkomna.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
Collaborative Writing på engelska
06.11.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 02.11.2018
Plats K322
Lärare Sören Granlund
Deltagare
12
max 13

Explore various tools for writing in the same document together with your colleagues or students. We will also look at possibilities to utilize these tools in class or in distance learning.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Ideas for Flipped Learning på engelska
07.11.2018 kl. 14.00-16.00
Anmäl senast 06.11.2018
Plats K320
Lärare Sören Granlund, Anu Ylitalo
Deltagare
16
max 16

By flipping the classroom you give your students responsibility for gaining basic knowledge before class while freeing up time in class for interaction, application and deeper thinking.

 

Please bring your own device(s) (BYOD).

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Tools for scientific writing på engelska
09.11.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 07.11.2018
Plats K320+Zoom
Lärare Sören Granlund
Deltagare
20
max 20

Scientific writing starts with doing research. A word processor may not be enough since you need somewhere to store your sources and data. Scientific writing also needs tools for outlining and restructuring text.

 

Bring your own device!

 

This course is part of ”Researcher’s Toolbox”.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
HELLA
HELLA: Digital kompetens och informationsresurser, 5 sp, HP00BQ07 på svenska och på finska och på engelska
09.11.2018 - 09.11.2018
Anmäl senast 08.11.2018
Plats K320
Lärare Katri Rintamäki
Deltagare
2
max 30

OBS! Om kursen är fullbokad och du vill anmäla dig till en reservplats, kontakta edulab@tritonia.fi

 

Lärandemål

Efter kursen ska deltagaren kunna

  • Beskriva och motivera betydelsen av informationssökning i undervisning och forskning
  • välja, använda och värdera licensierade och öppna vetenskapliga informationskällor
  • integrera vetenskaplig informationssökning samt användning och utvärdering av vetenskaplig information i sin undervisning och forskning
  • med hjälp av praxis och handledning stöda studerandens självständiga informationssökning och användning av information
  • tillämpa praxis inom öppen vetenskap i sin undervisning och forskning

 

Innehåll

  • Digitala licenser och open access-publikationer och pedagogisk användning av dem i undervisningen
  • informationsresurser inom den egna disciplinen och undervisningen
  • informationssökning samt användning och utvärdering av information som en del av undervisning, forskning och utveckling
  • att i undervisningen stöda och förstärka studerandens informationssökning och -användning
  • Att utnyttja öppen forskningsdata och verksamhetsmodeller i öppen vetenskap i sin undervisning och forskning

Kursen är en flexibel hybridkurs där deltagande sker online eller på plats i Vasa. Undervisningsmaterialet består främst av digitala informationsresurser. Kursen innehåller individuella uppgifter och gruppuppgifter samt skriftliga uppgifter som görs och/eller lämnas in i Moodle. Kursen kan avläggas som distansstudier. 

 

Föreläsningar

Information, Science, Education and Openness
Tid: Fre 9.11.2018 kl. 13-15
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Katri Rintamäki

Students’ information retrieval skills
Tid: Fre 14.12.2018 kl. 10-12
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Viveca Rabb

Visibility and impact of publications in the teacher’s profession
Tid: Fre 18.1.2018 kl. 10-12
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Anne Lehto

Seminarium 1(2): Presentationerna #1-15
Tid: Tors 7.2.2019 kl. 9-13
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: fin, swe, eng
Lärare: Viveca Rabb, Katri Rintamäki

Seminarium 2(2): Presentationerna #16-30
Tid: Fre 8.2.109 kl. 9-13
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: fin, swe, eng
Teachers: Viveca Rabb, Katri Rintamäki

 

Kursen är en del av HELLA, Higher Education Learning Lab -högskolepedagogiska studier som examineras av Åbo Akademi (60 sp). Du kan delta i enskilda kurser utan att avlägga hela studiehelheten.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
HELLA
Information, science, education and openness (included in HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07) på engelska
09.11.2018 kl. 13.00-15.00
Anmäl senast 08.11.2018
Plats K320
Lärare Katri Rintamäki
Deltagare
1
max 30

The basis for research and teaching is information. The challenge of today is not lack of information, rather the huge amount of information. Finnish universities, universities of applied sciences, and research institutes spend millions of euro on user rights to scholarly e-journals. At the same time, open publishing has become an alternative together with traditional publishing. Open science is a way to promote science and increase the impact of science. Openness challenges to new ways of doing, teaching and explaining research. This lecture focuses on information search, access, and openness, in using and producing information in teaching and research.

 

The lecture is part of the higher education pedagogy course HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07, but other participants are also welcome.

X
X
X
Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
HELLA
Seminarium/webbinarium: Digitala verktyg för lärande på svenska och på finska och på engelska
15.11.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 12.11.2018
Plats K320+Zoom
Lärare Sören Granlund, Anu Ylitalo
Deltagare
19
max 20

Seminariet/webbinariet är en del av kursen Digitala verktyg för lärande. Seminariet är gemensamt med dem som har börjat LIN2&3 tidigare.

I seminariet presenterar och utvärderar högskolelärare egna småskaliga projekt för utveckling av undervisningen. Du kan delta på plats (Tritonia K320) eller via Zoom.

Seminariet ingår i EduLabs kurs HELLA: Digitala verktyg för lärande, 5 sp, HP00BQ04, men även utomstående deltagare är välkomna.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Note taking and writing tools på engelska
16.11.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 14.11.2018
Plats K320+Zoom
Lärare Sören Granlund
Deltagare
20
max 20

In this course we will take a closer look at note taking apps and services. Have you ever been wondering where to keep your information snippets, then this course is for you. Note taking doesn’t need a full-fledged word processor! There are also a lot of apps available for distraction free writing and scientific writing as well as for journaling and blogging.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Take full control of your documents. Write in Overleaf (LaTeX)! - Basics 2 på engelska
20.11.2018 kl. 09.00-12.00
Anmäl senast 16.11.2018
Plats K322
Lärare Viveca Rabb, Tuomas Toivonen
Deltagare
13
max 13

In the course Basics 2 we deepen our knowledge acquired in the beginner’s course Basics 1. We will especially focus on reference management, tables and the settings in the preamble. Please note that this session is three hours long. During the last hour, you will get guidance for your own work. This is the time for questions and asking for advice regarding your Overleaf-related problems!

 

Prerequisites: Take full control of your text! Write in Overleaf (LaTeX), Basics 1 (13.3.2018 or 23.10.2018) or equivalent knowledge.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
Microsoft Forms: Make forms for course evaluation, scheduling etc. på engelska
23.11.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 21.11.2018
Plats K322
Lärare Sören Granlund
Deltagare
12
max 13

Microsoft Forms was developed with the teacher in mind. It’s an easy to use tool for assessing student progress and collecting feedback. Forms is part of Office365. Watch introduction video

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Writing a script – how to modify your lecture material for an online audience på engelska
29.11.2018 kl. 14.00-16.00
Anmäl senast 27.11.2018
Plats K320
Lärare Mikaela Krohn
Deltagare
16
max 16

In this course you learn how to write a script for a video lecture. Online we consume teaching material in a different way than in classrooms. In this course we focus on adapting existing lecture material for online video format to ensure quality learning. The course starts with a brief lecture on the structure and set up of online videos, after which we will workshop around your own lectures to modify them into video scripts. The presentation is in English but during the workshop we will work on your script in your own language (fin/swe/eng).

This course is part of a Workshop Series on Video in Teaching. You can attend the workshops separately.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Presentation Techniques på engelska
30.11.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 28.11.2018
Plats K320 + Zoom
Lärare Sören Granlund
Deltagare
20
max 20
Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
Presentation Tools på engelska
11.12.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 07.12.2018
Plats K320 + Zoom
Lärare Sören Granlund
Deltagare
20
max 20

In this course we'll take a look at some of the most useful presentation tools available. We will learn some power features in PowerPoint and even look at some alternatives to PowerPoint, e.g. Prezi and Sway.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
HELLA
Seminarium/webbinarium: Digitala verktyg för lärande på svenska och på finska och på engelska
13.12.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 12.12.2018
Plats K320 + Zoom
Lärare Maria Byholm, Sören Granlund, Anu Ylitalo
Deltagare
20
max 20

Seminariet/webbinariet är en del av kursen Digitala verktyg för lärande. Seminariet är gemensamt med dem som har börjat LIN2&3 tidigare.

I seminariet presenterar och utvärderar högskolelärare egna småskaliga projekt för utveckling av undervisningen. Du kan delta på plats (Tritonia K320) eller via Zoom.

Seminariet ingår i EduLabs kurs HELLA: Digitala verktyg för lärande, 5 sp, HP00BQ04, men även utomstående deltagare är välkomna.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
HELLA
HELLA: Digital kompetens och informationsresurser, 5 sp, HP00BQ07 på svenska och på finska och på engelska
14.12.2018 - 14.12.2018
Anmäl senast 13.12.2018
Plats K320
Lärare Viveca Rabb
Deltagare
1
max 30

OBS! Om kursen är fullbokad och du vill anmäla dig till en reservplats, kontakta edulab@tritonia.fi

 

Lärandemål

Efter kursen ska deltagaren kunna

  • Beskriva och motivera betydelsen av informationssökning i undervisning och forskning
  • välja, använda och värdera licensierade och öppna vetenskapliga informationskällor
  • integrera vetenskaplig informationssökning samt användning och utvärdering av vetenskaplig information i sin undervisning och forskning
  • med hjälp av praxis och handledning stöda studerandens självständiga informationssökning och användning av information
  • tillämpa praxis inom öppen vetenskap i sin undervisning och forskning

 

Innehåll

  • Digitala licenser och open access-publikationer och pedagogisk användning av dem i undervisningen
  • informationsresurser inom den egna disciplinen och undervisningen
  • informationssökning samt användning och utvärdering av information som en del av undervisning, forskning och utveckling
  • att i undervisningen stöda och förstärka studerandens informationssökning och -användning
  • Att utnyttja öppen forskningsdata och verksamhetsmodeller i öppen vetenskap i sin undervisning och forskning

Kursen är en flexibel hybridkurs där deltagande sker online eller på plats i Vasa. Undervisningsmaterialet består främst av digitala informationsresurser. Kursen innehåller individuella uppgifter och gruppuppgifter samt skriftliga uppgifter som görs och/eller lämnas in i Moodle. Kursen kan avläggas som distansstudier. 

 

Föreläsningar

Information, Science, Education and Openness
Tid: Fre 9.11.2018 kl. 13-15
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Katri Rintamäki

Students’ information retrieval skills
Tid: Fre 14.12.2018 kl. 10-12
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Viveca Rabb

Visibility and impact of publications in the teacher’s profession
Tid: Fre 18.1.2018 kl. 10-12
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Anne Lehto

Seminarium 1(2): Presentationerna #1-15
Tid: Tors 7.2.2019 kl. 9-13
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: fin, swe, eng
Lärare: Viveca Rabb, Katri Rintamäki

Seminarium 2(2): Presentationerna #16-30
Tid: Fre 8.2.109 kl. 9-13
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: fin, swe, eng
Teachers: Viveca Rabb, Katri Rintamäki

 

Kursen är en del av HELLA, Higher Education Learning Lab -högskolepedagogiska studier som examineras av Åbo Akademi (60 sp). Du kan delta i enskilda kurser utan att avlägga hela studiehelheten.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
HELLA
Students’ information retrieval skills (included in HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07) på engelska
14.12.2018 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 13.12.2018
Plats K320
Lärare Viveca Rabb
Deltagare
0
max 30

The ability to search literature becomes more important as the students progress through their studies. The library plays an essential role in offering courses for students and the possibility to book a tutorial. Optimally, this is done in cooperation with the units at the university/university of applied sciences. Therefore, it is useful for the teachers to know the level of students’ information retrieval skills. In this lecture, a survey of 95 ÅAU students writing their Bachelor’s thesis in autumn 2017 will be presented. What do the students know and which are the problems they face? We will also discuss the role of the academic teacher. How could teachers support students’ information retrieval skills?

 

The lecture is part of the higher education pedagogy course HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07, but other participants are also welcome.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
HELLA
HELLA: Utbildningsledarskap, 5 sp, HP00BQ05 på svenska och på finska och på engelska
17.01.2019 - 13.06.2019
Anmäl senast 15.11.2018
Plats -
Lärare Jenni Kantola
Deltagare
74

Till pilotkursen Utbildningsledarskap väljs 20 deltagare på basis av ansökan. Kursplatserna lottas ut bland de som har ansökt, dvs. ansökningsordningen påverkar inte om man får plats på kursen. Alla HELLA-högskolor kommer att vara representerade bland deltagarna. Ingen separat ansökan behövs.

 

Lärandemål

Deltagaren ska efter kursen kunna 

  • förklara hur utbildningsledarskap byggs upp pedagogiskt
  • analysera utbildningsledarens verksamhetsmiljö och relationer till intressentgrupper
  • granska sin egen roll och olika former av interaktion i organisationen

 

Innehåll

Under kursen fördjupar deltagarna sig i att leda utbildningsprogram i högskolor. Utbildningsledarskap förstås som ett delat och deliberativt fenomen som betonar kollegialitet och det gemensamma ansvaret för såväl lärare i utbildningsprogram som för ledningen. Utbildningsledarskap betraktas därmed som ett flerdimensionellt och mångbottnat fenomen. Interaktionen betraktas ur samhällets, organisationens och individens synvinkel.

 

Undervisningen på kursen är involverande och syftet är således att utveckla deltagarnas egen inlärning och tänkande och därmed även fungera som ett medel för att utveckla hela samfundet.

 

Undervisningsmetoder: Kursen består av seminarier i början och i slutet av kursen, smågruppsträffar och expertföreläsningar. De smågrupper som består av deltagare från olika organisationer har en stor roll i kursen. I smågrupperna möjliggörs sk. practice exchange samt utmanas och utvidgas deltagarnas uppfattningar om olika praxis. Kursens reflektiva och undersökande grepp baserar sig på principer i kollaborativt lärande.

 

Aktivt deltagande i föreläsningar och diskussioner i smågrupper samt utförande av kursuppgifter. Kursprestationerna samlas i en enhetlig portfolio. Det är möjligt att delta på distans.

 

Tidigare studier: Det rekommenderas att man tidigare har avlagt grunderna i pedagogik.

godkänd/underkänd

 

Ansvarsperson: Jenni Kantola VY, Janne Elo ÅA

 

Tilläggsinformation: Kursen är en del av studiehelheten i Högskolepedagogik. Det antas max. 20 deltagare till kursen. Ansökning senast 15.11.

 

Tidtabell

  • Inledande träff 17.1.2019, kl. 13-16
  • 5 gästföreläsningar, på torsdagseftermiddagar, kl. 13-15
    • 7.2.
    • 28.2.
    • 21.3.
    • 11.4.
    • 9.5.
  • Avslutningsseminarium 13.6.2019, kl. 13-16

 

Kursen är en del av HELLA, Higher Education Learning Lab -högskolepedagogiska studier som examineras av Åbo Akademi (60 sp). Du kan delta i enskilda kurser utan att avlägga hela studiehelheten.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
HELLA
HELLA: Digital kompetens och informationsresurser, 5 sp, HP00BQ07 på svenska och på finska och på engelska
18.01.2019 - 18.01.2019
Anmäl senast 17.01.2019
Plats K320
Lärare Anne Lehto
Deltagare
0
max 30

OBS! Om kursen är fullbokad och du vill anmäla dig till en reservplats, kontakta edulab@tritonia.fi

 

Lärandemål

Efter kursen ska deltagaren kunna

  • Beskriva och motivera betydelsen av informationssökning i undervisning och forskning
  • välja, använda och värdera licensierade och öppna vetenskapliga informationskällor
  • integrera vetenskaplig informationssökning samt användning och utvärdering av vetenskaplig information i sin undervisning och forskning
  • med hjälp av praxis och handledning stöda studerandens självständiga informationssökning och användning av information
  • tillämpa praxis inom öppen vetenskap i sin undervisning och forskning

 

Innehåll

  • Digitala licenser och open access-publikationer och pedagogisk användning av dem i undervisningen
  • informationsresurser inom den egna disciplinen och undervisningen
  • informationssökning samt användning och utvärdering av information som en del av undervisning, forskning och utveckling
  • att i undervisningen stöda och förstärka studerandens informationssökning och -användning
  • Att utnyttja öppen forskningsdata och verksamhetsmodeller i öppen vetenskap i sin undervisning och forskning

Kursen är en flexibel hybridkurs där deltagande sker online eller på plats i Vasa. Undervisningsmaterialet består främst av digitala informationsresurser. Kursen innehåller individuella uppgifter och gruppuppgifter samt skriftliga uppgifter som görs och/eller lämnas in i Moodle. Kursen kan avläggas som distansstudier. 

 

Föreläsningar

Information, Science, Education and Openness
Tid: Fre 9.11.2018 kl. 13-15
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Katri Rintamäki

Students’ information retrieval skills
Tid: Fre 14.12.2018 kl. 10-12
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Viveca Rabb

Visibility and impact of publications in the teacher’s profession
Tid: Fre 18.1.2018 kl. 10-12
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: eng
Lärare: Anne Lehto

Seminarium 1(2): Presentationerna #1-15
Tid: Tors 7.2.2019 kl. 9-13
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: fin, swe, eng
Lärare: Viveca Rabb, Katri Rintamäki

Seminarium 2(2): Presentationerna #16-30
Tid: Fre 8.2.109 kl. 9-13
Plats: Tritonia, K320 + Zoom
Språk: fin, swe, eng
Teachers: Viveca Rabb, Katri Rintamäki

 

Kursen är en del av HELLA, Higher Education Learning Lab -högskolepedagogiska studier som examineras av Åbo Akademi (60 sp). Du kan delta i enskilda kurser utan att avlägga hela studiehelheten.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Lägg till
HELLA
Visibility and impact of publications in the teacher’s profession (included in HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07) på engelska
18.01.2019 kl. 10.00-12.00
Anmäl senast 17.01.2019
Plats K320
Lärare Anne Lehto
Deltagare
0
max 30

Professional and academic publishing forms part of the basis for the evaluation and funding of higher education institutions. In this lecture, the aim is to answer the following questions, among others: How can publishing be connected to not only the researchers’ job, but also to the teachers’ job? How can you take advantage of your own publishing in your teaching? How can you take advantage of your teaching in your publishing? How can you as a teaching researcher / researching teacher increase the visibility and impact of your publications and yourself?

 

The lecture is part of the higher education pedagogy course HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07, but other participants are also welcome.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
HELLA
HELLA: Digitalt lärande i högskoleundervisning, 5 sp, HP00BQ03 på svenska och på finska och på engelska
25.01.2019 - 24.05.2019
Anmäl senast 14.12.2018
Plats K320 + Distance participation
Lärare Maria Byholm, Sören Granlund, Anu Ylitalo
Deltagare
29
max 29

Motsvarar kurs LIN1: Introduktion till digitalt lärande

 

OBS! Om kursen är fullbokad och du vill anmäla dig till en reservplats, kontakta edulab@tritonia.fi


 

Lärandemål

Deltagaren ska efter kursen kunna

  • identifiera och förklara vad digitalt lärande, dvs. undervisning, lärande och kommunikation över digitala inklusive sociala medier, innebär
  • beskriva och särskilja olika arbetsmetoder för hybridlärande
  • tillämpa digital teknologi och nätverken inom undervisning
  • bedöma digitalt kursmaterial och kunna använda det på ett upphovsrättsligt korrekt sätt
  • skapa en didaktisk design för en digital kurs utifrån aktuell forskning, samt verkställa en del av planen

Innehåll

Deltagaren reviderar och utvecklar sin egen digitala pedagogiska grundsyn och kompetens, sätter sig in i olika didaktiska metoder och grundläggande frågor inom områdena digitalt lärande, digital informationskompetens, digital kommunikation, upphovsrätt samt utvärdering och kvalitet i högskoleundervisning enligt aktuell forskning. På kursen behandlar man planering av digitalt lärande och ger anvisningar om hur man genomför undervisning och stöder lärprocessen i en digital kurs.

 

Kursen är en flexibel hybridkurs där deltagande sker online eller på plats i Vasa.

 

Kursen är en del av HELLA, Higher Education Learning Lab -högskolepedagogiska studier som examineras av Åbo Akademi (60 sp). Du kan delta i enskilda kurser utan att avlägga hela studiehelheten.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Fullbokad
HELLA
HELLA: Didaktisk design av högskoleundervisning, 5 sp, HP00BQ02 på svenska och på finska och på engelska
04.02.2019 - 17.05.2019
Anmäl senast 14.01.2019
Plats -
Lärare Charlotta Hilli
Deltagare
59
max 59

OBS! Om kursen är fullbokad och du vill anmäla dig till en reservplats, kontakta edulab@tritonia.fi

 

Lärandemål

Deltagaren ska efter kursen kunna

  • didaktiskt designa en högskolekurs med tanke på relevanta lärandemål, metoder, bedömning och utvärdering
  • argumentera för didaktiska val vid planeringen av en högskolekurs
  • utvärdera olika undervisnings- och bedömningsformer i högre utbildning och relatera dem till undervisningen på sitt specifika område
  • reflektera över sin roll och sitt ansvar som högskolelärare

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper om didaktiska begrepp, teorier och modeller relevanta för undervisning inom högre utbildning. Frågor behandlas rörande planering, genomförande, bedömning och utvärdering av högskoleundervisning. Kursdeltagaren designar en högskolepedagogisk kurs utgående från relevant vetenskaplig litteratur.

 

Tidtabell

 

Introduktionsvecka, vecka 5

 

5.2.2019 (9-11)
12.2.2019 (14-16)
7.3.2019 (9-11)
21.3.2019 (9-11)
2.4.2019 (14-16)
29.4.2019 (14-16)
9.5.2019 (9-11)

 

Deltagande sker online.

Ansvarig lärare: Charlotta Hilli, Åbo Akademi (chilli(a)abo.fi)

 

Kursen är en del av HELLA, Higher Education Learning Lab -högskolepedagogiska studier som examineras av Åbo Akademi (60 sp). Du kan delta i enskilda kurser utan att avlägga hela studiehelheten.

Visa kursbeskrivning
Göm kursbeskrivning
Valda kurser
Du har valt 0 kurser.
Visa valda kurser Göm valda kurser
Anmäl till kurser
© Tritonia 2014-2018