Bibliotekets tjänster under coronaepidemin

Vasa Jakobstad
Vasa
Karta
Foto

Öppettider

Denna vecka
Nästa vecka

11:00
17:00
Ti
11:00
16:00
On
11:00
16:00
To
11:00
16:00
Fr
11:00
16:00

Stängt

Öppettider

Idag
Må 30.11 11:00 - 17:00
Nästa
Ti 01.12 11:00 - 16:00
Alla öppettider och avvikelser

Grupprum

Läsplatser och grupprum är stängda Läs mera

Kontakt-
uppgifter

Låne-
service
allegro@tritonia.fi
Info-
service
06 328 5136
Besöks-
adress
Runebergsgatan 8
68600 Jakobstad
Karta
Foto

Öppettider

Denna vecka
Nästa vecka

9:00
16:00
Ti
9:00
16:00
On
9:00
16:00
To
9:00
16:00
Fr
9:00
12:00

Stängt

Öppettider

Idag
Må 30.11 9:00 - 16:00
Nästa
Ti 01.12 9:00 - 16:00
Obs! Självbetjäning tis-tors 9:00-12:00, fre självbetjäning hela dagen.
Alla öppettider och avvikelser

E-Lärdomsprov

Välj organisation.
Studerande vid Åbo Akademi
Publicera din gradu
Aktuellt123 Nyhetsarkiv

Begränsad hämtservice för böcker

Obs! Biblioteket öppnar med begränsad service 30.11. Via hämtservicen kan man ännu beställa böcker fram till onsdag 25.11 kl. 12. Hämtstället vid huvuddörren är öppet hela veckan fram till 27.11, kl. 14-16.

 

---

Vi öppnar igen tis 6.10. vid huvuddörren i Tritonia Vasa ett hämtställe för böcker som beställts på förhand. Denna service är tillgänglig endast för studerande (också öppna universitetet) och personal vid:

  • Vasa universitet
  • VAMK
  • Yrkeshögskolan Novia i Vasa
  • Åbo Akademi i Vasa
  • Helsingfors universitets juridiska utbildning i Vasa

Vi hoppas att du endast beställer sådant material som är absolut nödvändigt (max. 5 böcker/pers/vecka), eftersom bibliotekets resurser och utrymmen för att leverera beställningar är begränsade och arrangemangen måste göras så att vi tryggar personalens och bibliotekskundernas säkerhet.


Beställnings -och hämtanvisningar

  1. Reservera den bok som du vill ha via Tritonias söktjänst Finna. Obs! Max. 5 böcker/pers/vecka. Under stängningstiden är det möjligt att reservera böcker som finns på plats i hyllan.
  2. Vänta på att du får ett e-postmeddelande om att den bok du reserverat kan avhämtas. Beställningar behandlas på vardagar inom 1-3 dagar beroende på hur många beställningar som har kommit
  3. Hämta din beställning från hämtstället vid Tritonias huvuddörr under öppettiderna må-fr kl. 14-16.


Följ anvisningarna vid dörren då du hämtar din beställning. Bered dig på att vid behov visa ID! Beställningar sänds inte per post.

 

Vid hämtstället ges ingen annan service än hämtning av beställda böcker. Bibliotekets kundservice betjänar på webben må-fr via chatt, telefon och e-post.

 

Vill du hämta en vanlig reservation som anlände innan biblioteket stängdes?

Alla reservationer (även de som anlänt före stängningen) flyttas automatiskt till hämtstället vid huvuddörren fr.o.m. 13.10. Reservationer som anlänt före 13.10 kan hämtas fram till 21.10. Hämtstället är öppet vardagar kl. 14-16. Vi  ber att du hämtar din reservation så snabbt som möjligt eftersom förvaringsutrymmet vid hämtstället är begränsat! Förfrågningar: poikkeustila@tritonia.fi 

 

Frågor

tfn 029 449 8258
e-post: loans@tritonia.fi

 

Tritonias tjänster under hösten 2020

Detta meddelande uppdateras vid behov med aktuell info om bibliotekets service. Observera att coronavirusläget ständigt förändras och ändringar i servicen kan ske med kort varsel.

Uppdaterat 27.11: Anvisningar för trygga biblioteksbesök har tillagts, bekanta dig med dem innan du kommer till biblioteket! I biblioteket får vistas max. 10 personer åt gången.

 

Biblioteket öppnar med begränsad service 30.11

Biblioteket öppnar igen 30.11 om coronaläget i Vasa kvarstår oförändrat. Öppettider är må 11-17, ti-fr 11-16. Man kan komma och låna böcker och returnera med självbetjäning, bibliotekets studieutrymmen och läsplatser hålls dock stängda till slutet av året, då fastighetsägaren Vasa universitet utvärderar läget igen.

 

  • Kontrollera innan du kommer till biblioteket att de böcker du vill ha är tillgängliga, kolla även placeringen (använd hyllkartan). Ta kontakt på förhand om något är oklart. Gör dina ärenden snabbt i biblioteket (max. 20 min.)
  • Kundservice får du vid behov via anropsknappen. I biblioteket sköts endast korta ärenden, t.ex. hämtning av bibliotekskort, längre ärenden gällande t.ex. informationssökning sköts via webben (chatt, telefon, e-post)
  • Kopieringsmaskinen och 1 dator är i bruk för snabba utskrifter/kopiering

 

Trygga biblioteksbesök - bekanta dig med anvisningarna innan du kommer till biblioteket!

10 personer åt gången får släppas in i biblioteket. Ingång endast via huvuddörren. Vaktmästarna övervakar antalet personer med hjälp av köpkorgar

 

När du kommer till biblioteket:

  1. Ta en köpkorg vid biblioteksdörren. Du kan öppna biblioteksdörren med nyckeln som finns i korgen
  2. Ha korgen med dig under hela biblioteksbesöket
  3. Om alla korgar är i användning, köa i entrén eller utanför.

 

Varje biblioteksanvändare kan själv påverka att biblioteket kan hållas öppet: Använd ansiktsmask då du besöker biblioteket, håll säkerhetsavstånd, var noga med handhygienen och kom bara till biblioteket om du är frisk!

 

Hämtservice för böcker

Via hämtservicen kan man ännu beställa böcker fram till onsdag 25.11 kl. 12. Hämtstället vid huvuddörren är öppet hela veckan fram till 27.11, kl. 14-16.

  

Förfallodagar

Observera att lån börjar förfalla som vanligt fr.o.m. 23.11, vilket även medför förseningsavgifter om de inte returneras i tid. Förnya lånen via ditt Finnakonto.

 

Returneringar

Du kan returnera böcker via returluckan (luckan finns bakom byggnaden på havssidan, bild).

Du kan sända och returnera boken per post till adressen Tritonia PB 331 65101 Vasa. Meddela gärna loans@tritonia.fi att boken har skickats per post.

 

Vad gör jag om jag glömt min pinkod?

Du kan återställa pinkoden i Finna. Länk till återställande av koden finns i inloggningsfönstret, den syns bara när du är utloggad. Använd samma e-postadress som du har meddelat till bibliotekets kundregister då du återställer pinkoden.

 

Tritonia verkar i Vasa universitets fastighet och Vasa universitet besluter om riktlinjer gällande fastigheten.

 

 

 

 

 

********

31.8-1.10

Bibliotekets öppettider

Tritonia Vasa är fr.o.m. 31.8 öppet må-to 8-18 och fr 8-16. Servicedisken är öppen må-to 11-17 och fr 11-16. Du kan låna och returnera böcker mellan kl. 8 och 11 med automat.

 

Tritonia Allegro, Jakobstad är fr.o.m. 31.8 öppet mån-tors 9-16 och fre 9-12. Självbetjäning tis-tors 9-12 och fredagar hela dagen.

 

Säkerhet

För att förhindra smitta hoppas vi att kunderna håller god handhygien och håller ett tillräckligt avstånd (2 meter) till övriga kunder och personalen.

 

Kom inte till biblioteket om du har influensasymptom, även lindriga.

 

Nya kunder och bibliotekskort

Om du är ny kund hos oss ska du fyller i ansökan om bibliotekskort på förhand på webben för att underlätta när du ska hämta kortet och för att undvika onödigt köande. För att kunna hålla säkerhetsavstånden bör man också undvika att komma i grupp då man hämtar bibliotekskortet.

 

Bibliotekets studieutrymmen

Av bibliotekets läs- och datorplatser är ca hälften i bruk och säkerhetsavstånden måste hållas även vid studieplatserna. En del av grupprummen går att boka.

 

Antalet personer i lokalerna är begränsat. Det tillåtna personantalet anges på dörren till resp. grupprum och sal.

 

Bibliotekets läsesalar och passerkort

Passerkorten är inte i bruk under höstterminen. Av bibliotekets läsesalar är tills vidare enbart den större öppen och endast då biblioteket är öppet. Ingång till läsesalen sker undantagsvis enbart från bibliotekssidan, ingången via dörren på baksidan är stängd. Den mindre läsesalen är stängd.

 

Om du har kvar ett passerkort för vårterminen ber vi att du returnerar det till Tritonias vaktmästare. Ingen förseningsavgift uppbärs för de passerkort som returneras under höstterminen.

 

Du kan även returnera passerkortet per post till adressen Tritonia - Vasa vetenskapliga bibliotek, Vaktmästarna, PB 331, 65101 Vasa. Obs! Tejpa fast passerkortet t.ex. på en stadig kartongbit så att det inte faller ur kuvertet.

Återlämna böcker

Om du befinner dig på annan ort och inte kan förnya ditt lån eftersom boken är reserverad, kan du sända boken per post till adressen Tritonia/returer PB 331 65101 Vasa. Meddela gärna loans@tritonia.fi. att boken har skickats per post.

 

Infopaket för distansstuderande

Om du studerar helt eller delvis på distans under höstterminen, läs infopaketet för distansstuderande.

 

 

Undervisning och handledning

  • Undervisning i informationssökning ordnas och biblioteksrundturer ordnas i huvudsak som distansundervisning
  • Handledning i informationssökning ges på webben
  • Publikationstjänster och bibliotekets forskarstöd ges på webben
  • EduLabs stöd för digitalt lärande ges på webben

E-resurser och webbtjänster

E-resurserna kan användas som vanligt och de är även tillgängliga på distans utanför campus. Logga in i Tritonia Finna med din högskolas användarnamn (https://tritonia.finna.fi/), så får du tillgång till e-resurserna.

Många andra bibliotekstjänster kan också användas via webben på distans. I Tritonia Finna kan du reservera böcker, betala förseningsavgifter, återställa pinkoden om du glömt den och uppdatera dina uppgifter.

Använd dessa webbtjänster

  • Tritonias Finnavy
  • LibGuides
  • Chatt (www.tritonia.fi på ingångssidan och i Libguides)
  • Webblanketter
  • E-post och telefon:
    • Låneservice 029 449 8258, loans@tritonia.fi
    • Informationstjänst 029 449 8258, isrv@tritonia.fi
    • Vaktmästare 029-449 8250, custodians@tritonia.fi
    • Personalens telefonnummer

Detta meddelande uppdateras vid behov med mer information om bibliotekets service och om undantagssituationen.

 

Tritonia verkar i Vasa universitets fastighet och följer i coronavirusläget Vasa universitets linjedragningar: https://www.univaasa.fi/fi/news/koronaetusivulle/ (på finska)

Studerar du på distans? Info om bibliotekstjänster för distansstuderande

Avlägger du studier på distans eller studerar du på öppna universitetet eller utbildningsprogram på annan ort? Vi har samlat ofta frågade frågor om distansstudier och bibliotekstjänster.  

Studerande vid VYH, Novia, ÅA:

Läs infopaketet för distansstuderande

 

Studerande vid Vasa universitet:

Läs infopaketet för distansstuderande vid Vasa universitet (på finska)

 

Kom också ihåg att biblioteket ger kundservice på distans per e-post (loans@tritonia.fi), telefon (029 449 8258) och chatt! Personlig handledning i informationssökning och utbildning i informationssökning ges under hösten i huvudsak på distans.

 

Läs hela nyheten

EduLab

Tritonias EduLab erbjuder kompetensutvecklande utbildningar, stöd för undervisande och administrativ personal att utveckla tjänster för digitalt lärande och produktion av läromedia i varierande omfattning.

Läs mera om EduLab

EduLabs kurser och supporttillfällen

Seminarium/webbinarium: Digitala verktyg för lärande03.12.
Seminarium/webbinarium: Digitala verktyg för lärande22.12.
Managing research data12.02.
Evaluating scholarly publications19.03.
Visa alla och anmäl dig

Kontaktuppgifter

EduLab / Tritonia
Universitetsstranden 7 / PB 331
65101 Vasa

E-post: edulab@tritonia.fi

EduLab personal

Sören Granlund Pedagog
Sanna West Pedagog
Magnus Blusi Medieassistent
Maria Lumio Planerare

Personalens kontaktuppgifter

Tritonia stöder studier, undervisning och forskning vid sina högskolor genom att erbjuda informationsresurser och handledning samt digipedagogiska utvecklingstjänster för undervisningen på finska, svenska och engelska. Tritonia är ett vetenskapligt sambibliotek, som är öppet för alla.
© Tritonia 2014-2020

Tiedekirjasto Tritonia

Avoinna

Universitetsstranden

Rådhusgatan

Seriegatan

Jakobstad

Åbo