| Kund- service |
loans@uwasa.fi 029 449 8258 |
| Info- service |
Chatt (är synlig när tjänsten är tillgänglig. Obs! Acceptera cookies.) infoservice@uwasa.fi |
| Fjärrlån | ill@uwasa.fi |
| Vakt- mästare |
tritonia.custodians@uwasa.fi 029 449 8250 |
| Besöks- adress |
Wolffska- vägen 34 65200 Vasa |
| Post- adress |
PB 331 65101 Vasa |
|
Må 8:00 18:00 |
Ti 8:00 18:00 |
On 8:00 18:00 |
To 8:00 18:00 |
Fr 8:00 18:00 |
Lö Stängt |
Kundservice:
mån-fre 11-17
| Kund- service |
tritonia.allegro@novia.fi |
| Info- service |
050 499 0536 |
| Besöks- adress |
Runebergsgatan 8 68600 Jakobstad |
|
Må 9:00 16:00 |
Ti 10:00 15:00 |
On 10:00 15:00 |
To 10:00 15:00 |
Fr 10:00 15:00 |
Lö Stängt |
Tritonia-Finna är en söktjänst som samlar högskolornas mångsidiga e-material och Tritonias tryckta material på ett ställe. Via Tritonia-Finna gjordes över 1,09 miljoner informationssökningar år 2024. Söktjänsten utvärderades år 2025 som en del av den användarenkät som ordnades av Nationalbiblioteket.
Tritonia-Finna har befäst sin position som en pålitlig partner för studerande och forskare – en användbar, fungerande och flitigt använd tjänst som stöder lärande och forskning. Tjänsten anses vara ett centralt verktyg för studier och forskning. Användningen av Tritonia-Finna är mycket aktiv, eftersom 69 % av användarna använder tjänsten åtminstone varje vecka och 92 % åtminstone varje månad. Endast en liten del av användarna (7 %) använder tjänsten mer sällan än en gång i månaden.
Söktjänstens användbarhet får beröm: 95 % av respondenterna instämmer i att tjänsten är användbar och 90 % upplever den som lätt att använda. Även tidsbesparingen framhävs: över 85 % av respondenterna anser att söktjänsten gör informationssökningen snabbare.
Tjänstens helhetsbetyg steg jämfört med tidigare år: användarna gav ett betyg på 8,4 och en stor del av användarna skulle rekommendera tjänsten till andra. Rekommendationsindexet NPS (Net Promoter Score) är 42, vilket är ett bra resultat. Över 97 % av respondenterna uppgav att de vanligtvis hittar det material de söker via Tritonia-Finna.
I de öppna kommentarerna framhävs användarvänlighet och tydlighet samt materialets omfång: ”Söktjänsten är bra och gör livet enklare!” samt ”Det fungerar och rullar på.” Tjänsten beröms för att vara snabb och användarvänlig.
Vi tackar alla som deltog i enkäten! Tritonia-Finna är en del av den Finna-tjänst som utvecklas och upprätthålls av Nationalbiblioteket. Vi fortsätter att utveckla söktjänsten i samarbete med Nationalbiblioteket och andra tjänsteleverantörer och tar gärna emot feedback och utvecklingsförslag.
Högskolornas personal och studerande kan påverka Tritonias samlingar genom att göra inköpsförslag och får vid behov stöd för användningen av Tritonia-Finna och material genom att utnyttja bibliotekets guider (till exempel Tritonias Finna-videoguider) eller genom att kontakta biblioteket.
Biblioteket är stängt 22.12.2025 – 4.1.2026.
Kundtjänsten betjänar vardagar på adressen loans@uwasa.fi även när biblioteket är stängt.
Informationstjänsten är öppen ännu 22–23.12 kl. 9–12.
Fjärråneservicen är stängd 17.12–4.1
Forskarstöd, Osuva, SoleCris, förvärv och publikationstjänster håller stängt 22.12–6.1.
Tillgång med passernyckel varje dag kl. 6–24, även under julhelgen.
Biblioteket har följande öppettider i slutet av 2025 och början av 2026:
fre 5.12 kl. 8–16 (kundservice kl. 11–16)
mån 22.12.2025 – sön 4.1.2026 stängt
mån 5.1 kl. 8–16 (kundservice kl. 11–16)
tis 6.1 stängt (trettondagen)
Tritonia Allegro är stängd 22.12.2025 – 6.1.2026.
Tillgång med passernyckel varje dag kl. 6–24.
Lånen förfaller inte 22.12.2025 – 8.1.2026.
Biblioteket övergår till normala öppettider fr.o.m. ons 7.1.2026.
God jul och gott nytt år!
Bekanta dig med Tritonias nya LibGuide Ansvarsfull forskning!
I guiden hittar du information om öppen och ansvarsfull vetenskap samt bland annat datahantering, publicering, tillgänglighet, undervisningsmaterial, upphovsrätt och referenshantering.
Guiden finns tillgänglig på svenska, finska och engelska.
Dra nytta av guiden och ge respons (tritoniaresearch(a)uwasa.fi)!
OECD iLibrary är fritt tillgängligt (Open Access) från 1.7.2024. Alla OECD:s publikationer kan nu läsas och laddas ner fritt.
OECD iLibrary är OECD:s (Organisation for Economic Co-operation and Development) digitala bibliotek som innehåller organisationens böcker, rapporter, podcaster och statistik.
De nya användningsvillkoren finns att läsa på OECD:s webbplats.