Tulevia kursseja

Ilmoittaudu Tritonian EduLabin lyhytkursseille ja hae Korkeakoulupedagogiikan kursseille tällä sivulla.
Lisätietoa Korkeakoulupedagogiikan 60 op opintokokonaisuudesta ja kurssien hyväksilukemisesta: https://www.tritonia.fi/fi/edulab_hella60


Näytä kurssit näillä kielillä:
suomeksi
ruotsiksi
englanniksi
kaikki kielet
Suljettu
Note taking and writing tools englanniksi
16.11.2018 klo. 10.00-12.00
Ilmoittautuminen 14.11.2018 mennessä
Paikka K320+Zoom
Opettajat Sören Granlund
Osallistujia
15
max 20

In this course we will take a closer look at note taking apps and services. Have you ever been wondering where to keep your information snippets, then this course is for you. Note taking doesn’t need a full-fledged word processor! There are also a lot of apps available for distraction free writing and scientific writing as well as for journaling and blogging.

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Valitse
Take full control of your documents. Write in Overleaf (LaTeX)! - Basics 2 englanniksi
20.11.2018 klo. 09.00-12.00
Ilmoittautuminen 16.11.2018 mennessä
Paikka K322
Opettajat Viveca Rabb, Tuomas Toivonen
Osallistujia
10
max 13

In the course Basics 2 we deepen our knowledge acquired in the beginner’s course Basics 1. We will especially focus on reference management, tables and the settings in the preamble. Please note that this session is three hours long. During the last hour, you will get guidance for your own work. This is the time for questions and asking for advice regarding your Overleaf-related problems!

 

Prerequisites: Take full control of your text! Write in Overleaf (LaTeX), Basics 1 (13.3.2018 or 23.10.2018) or equivalent knowledge.

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Täynnä
Microsoft Forms: Make forms for course evaluation, scheduling etc. englanniksi
23.11.2018 klo. 10.00-12.00
Ilmoittautuminen 21.11.2018 mennessä
Paikka K322
Opettajat Sören Granlund
Osallistujia
13
max 13

Microsoft Forms was developed with the teacher in mind. It’s an easy to use tool for assessing student progress and collecting feedback. Forms is part of Office365. Watch introduction video

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Valitse
Games and Gamification in Higher Education -seminaari suomeksi ja ruotsiksi ja englanniksi
29.11.2018 klo. 13.00-16.00
Ilmoittautuminen 26.11.2018 mennessä
Paikka F141
Opettajat
Osallistujia
9

Vaasa Game Daysin yhteydessä järjestetään seminaari peleistä ja pelillistämisestä korkeakouluopetuksessa. Seminaari voidaan rekisteröidä Tritonian lyhytkurssiksi. Seminaari striimataan, joten voit osallistua myös etänä  (https://bit.ly/VGD2018).

 

Jos haluat rekisteröidä seminaarin lyhytkurssiksi, täytä tietosi ja kirjoita lomakkeeseen reflektio seminaarin sisällöstä tapahtuman jälkeen: http://bit.ly/VGDReflection

 

Huom! Jos osallistut paikan päällä Fabriikissa, ilmoittaudu seminaariin myös VGD:n virallisella seminaari-ilmoittautumislomakkeella: https://bit.ly/2D1yWf0

 

Ohjelma: https://www.univaasa.fi/fi/events/vgd_seminar/

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Valitse
Writing a script – how to modify your lecture material for an online audience englanniksi
29.11.2018 klo. 14.00-16.00
Ilmoittautuminen 27.11.2018 mennessä
Paikka K320
Opettajat Mikaela Krohn
Osallistujia
15
max 16

In this course you learn how to write a script for a video lecture. Online we consume teaching material in a different way than in classrooms. In this course we focus on adapting existing lecture material for online video format to ensure quality learning. The course starts with a brief lecture on the structure and set up of online videos, after which we will workshop around your own lectures to modify them into video scripts. The presentation is in English but during the workshop we will work on your script in your own language (fin/swe/eng).

This course is part of a Workshop Series on Video in Teaching. You can attend the workshops separately.

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Täynnä
Presentation Techniques englanniksi
30.11.2018 klo. 10.00-12.00
Ilmoittautuminen 28.11.2018 mennessä
Paikka K320 + Zoom
Opettajat Sören Granlund
Osallistujia
20
max 20
Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Täynnä
Presentation Tools englanniksi
11.12.2018 klo. 10.00-12.00
Ilmoittautuminen 07.12.2018 mennessä
Paikka K320 + Zoom
Opettajat Sören Granlund
Osallistujia
20
max 20

In this course we'll take a look at some of the most useful presentation tools available. We will learn some power features in PowerPoint and even look at some alternatives to PowerPoint, e.g. Prezi and Sway.

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Valitse
Zoom Online Meetings englanniksi
11.12.2018 klo. 13.00-15.00
Ilmoittautuminen 07.12.2018 mennessä
Paikka K320
Opettajat Sanna West
Osallistujia
5
max 16

Zoom is a programme for distance meetings and teaching. Zoom will replace Adobe Connect at the University of Vaasa from autumn 2018. During the course, you will learn how to start using Zoom and you will get familiar with the basic functions and how to use Zoom for teaching and meetings. With Zoom you can share content (for example a PowerPoint presentation), record meetings or lectures on your own computer or to a cloud service, discuss together with all participants or in small groups, and share links and discuss in the chat. 

 

Bring your laptop or mobile device and a headset with you if possible (BOYD=Bring Your Own Device). Install Zoom on your work computer before the course through Software Center (employees at the University of Vaasa). Instructions in English: https://it.uwasa.fi/guides/en/all/How+to+Use+Zoom. From the link above, you can also find instructions for installing the program on your private computer or if you are an employee of some other organization.

 

You can participate only on site in Tritonia K320

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Valitse
Zoom (suomeksi) suomeksi
12.12.2018 klo. 13.00-15.00
Ilmoittautuminen 07.12.2018 mennessä
Paikka K320
Opettajat Sanna West
Osallistujia
0
max 16

Zoom on etäkokouksiin ja opetukseen käytettävä ohjelmisto, joka korvaa Vaasan yliopistossa Adobe Connectin syksystä 2018 lähtien. Tällä kurssilla perehdytään ohjelman käyttöönottoon, perustoimintoihin ja käyttöön opetuksessa ja kokouksissa. Zoomin avulla on mahdollista mm. jakaa sisältöä omalta koneelta (esim. PowerPoint esitys), tallentaa kokous tai luento omalle koneelle tai pilvipalveluun, keskustella kaikkien osallistujien tai pienryhmien kesken sekä keskustella ja jakaa linkkejä chat-keskustelualueella.

 

Ota mielellään mukaan kannettava tietokone tai mobiililaite sekä headset (mikrofoni+kuulokkeet). (BYOD = Bring Your Own Device). Asenna työkoneellesi jo valmiiksi Zoom-ohjelmisto sekä sen Outlook-lisäosa Software Centeristä (Vaasan yliopiston henkilökunta). Löydät alla olevasta linkistä myös ohjeen Zoomin lataukseen muiden korkeakoulujen henkilökunnalle tai omiin laitteisiin. https://it.uwasa.fi/guides/fi/all/Zoom-ohje

 

Kurssiosallistuminen vain Tritoniassa K320

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Täynnä
HELLA
Seminaari/webinaari: Oppimisen ja opettamisen digitaaliset työkalut suomeksi ja ruotsiksi ja englanniksi
13.12.2018 klo. 10.00-12.00
Ilmoittautuminen 12.12.2018 mennessä
Paikka K320 + Zoom
Opettajat Maria Byholm, Sören Granlund, Anu Ylitalo
Osallistujia
20
max 20

Seminaari/webinaari on osa kurssia Oppimisen ja opettamisen digitaaliset työkalut. Seminaari on yhteinen LIN2&3 suorittamisen aiemmin aloittaneiden kanssa.

Seminaarissa korkeakouluopettajat esittelevät ja arvioivat omia pienimuotoisia opetuksen kehittämisen hankkeitaan. Tilaisuuteen voit osallistua joko paikan päällä (Tritonia K320) tai Zoomin välityksellä.

Seminaari on osa Edulabin HELLA: Oppimisen ja opettamisen digitaaliset työkalut, 5 op, HP00BQ04 -kurssia (5 op), mutta myös kurssin ulkopuoliset osallistujat ovat tervetulleita mukaan.

 

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Valitse
HELLA
Students’ information retrieval skills (included in HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07) englanniksi
14.12.2018 klo. 10.00-12.00
Ilmoittautuminen 13.12.2018 mennessä
Paikka K320
Opettajat Viveca Rabb
Osallistujia
8
max 30

The ability to search literature becomes more important as the students progress through their studies. The library plays an essential role in offering courses for students and the possibility to book a tutorial. Optimally, this is done in cooperation with the units at the university/university of applied sciences. Therefore, it is useful for the teachers to know the level of students’ information retrieval skills. In this lecture, a survey of 95 ÅAU students writing their Bachelor’s thesis in autumn 2017 will be presented. What do the students know and which are the problems they face? We will also discuss the role of the academic teacher. How could teachers support students’ information retrieval skills?

 

The lecture is part of the higher education pedagogy course HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07, but other participants are also welcome.

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Suljettu
HELLA
HELLA: Koulutusohjelmajohtaminen, 5 op, HP00BQ05 suomeksi ja ruotsiksi ja englanniksi
17.01.2019 - 13.06.2019
Ilmoittautuminen 15.11.2018 mennessä
Paikka -
Opettajat Jenni Kantola
Osallistujia
75

Koulutusohjelmajohtamisen pilottikurssille otetaan mukaan 20 kurssille hakenutta osallistujaa. Kurssille osallistujat arvotaan ja mukaan pääsee osallistujia kaikista hankkeessa mukana olevista korkeakouluista. Hakujärjestyksellä ei ole merkitystä kurssille valintaan. Erillistä kirjallista hakemusta ei tarvita.

 

Osaamistavoitteet

 Kurssin suoritettuaan osallistuja osaa

  • selittää miten koulutusohjelmajohtajuus rakentuu pedagogisesti
  • analysoida ja eritellä koulutusohjelmajohtajan toimintaympäristöä ja sidosryhmäsuhteita
  • tarkastella omaa rooliaan ja erilaisia vuorovaikutussuhteita organisaatiossa

 

Sisältö: Opintojaksolla perehdytään koulutusohjelmien johtamiseen korkeakouluissa. Koulutusohjelmien johtaminen ymmärretään jaettuna ja deliberatiivisenä ilmiönä, jossa korostuu kollegiaalisuus sekä koulutusohjelman opettajien, että johtajien yhteinen vastuu. Koulutusohjelmajohtamista lähestytään täten moniulotteisena ja monitasoisena ilmiönä. Vuorovaikutussuhteita tarkastellaan sekä yhteiskunnan, organisaation että yksilön näkökulmasta.

 

Opetus opintojaksolla on osallistavaa ja tavoitteena on näin ollen kehittää osallistujien omaa oppimista ja ajattelua sekä tämän myötä myös toimia koko yhteisön kehittämisen välineenä.

 

Opetusmenetelmät: Opintojakso rakentuu alku- ja loppuseminaarista, pienryhmätapaamisista sekä asiantuntijaluennoista. Opintojaksolla ovat suuressa roolissa eri organisaatioista tulevista osallistujista rakennetut pienryhmät, joissa mahdollistetaan erilaisten käytäntöjen vaihto ja vertailu (ns. practice exchange) sekä haastetaan ja laajennetaan osallistujien käsityksiä erilaisista käytännöistä. Pienryhmäopetuksen reflektoiva ja tutkiva ote nojaa yhteisöllisen oppimisen periaatteisiin.

 

Suoritustapa: Aktiivinen osallistuminen luennoille ja pienryhmäkeskusteluihin sekä kurssitehtävien suorittaminen. Kurssisuoritukset kootaan yhtenäiseksi portfolioksi. Kurssilla on etäsuoritusmahdollisuus.

 

Oppimateriaali: Luennot ja luennoitsijoiden ilmoittama oheismateriaali.

 

Edeltävät opinnot: Suositellaan pedagogisten opintojen perusteita suoritettavaksi ennen kurssia.

 

Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

 

Vastuuhenkilö: Jenni Kantola, VY ja Janne Elo, ÅA

 

Lisätiedot: Kurssi on osa Korkeakoulupedagogiikan opintokokonaisuutta (60op). Opintojaksolle otetaan 20 opiskelijaa. Haku 15.11. mennessä.

 

Aikataulu:

  • Alkutapaaminen 17.1.2019 klo 13-16
  • 5 vierailijaluentoa torstai-iltapäivisin klo 13-15
    • 7.2.
    • 28.2.
    • 21.3.
    • 11.4.
    • 9.5.
  • Loppuseminaari 13.6.2019 klo 13-16

 

Tämä kurssi on osa HELLA, Higher Education Learning Lab -korkeakoulupedagogiikan opintoja (60 op). Åbo Akademi myöntää kurssin opintopisteet. Voit valita kurssin, vaikka et suorittaisikaan koko korkeakoulupedagogiikan opintokokonaisuutta.

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Valitse
HELLA
Visibility and impact of publications in the teacher’s profession (included in HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07) englanniksi
18.01.2019 klo. 10.00-12.00
Ilmoittautuminen 17.01.2019 mennessä
Paikka K320
Opettajat Anne Lehto
Osallistujia
9
max 30

Professional and academic publishing forms part of the basis for the evaluation and funding of higher education institutions. In this lecture, the aim is to answer the following questions, among others: How can publishing be connected to not only the researchers’ job, but also to the teachers’ job? How can you take advantage of your own publishing in your teaching? How can you take advantage of your teaching in your publishing? How can you as a teaching researcher / researching teacher increase the visibility and impact of your publications and yourself?

 

The lecture is part of the higher education pedagogy course HELLA: Digital literacy and information resources, 5 ECTS, HP00BQ07, but other participants are also welcome.

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Täynnä
HELLA
HELLA: Digitaalinen oppiminen ja opettaminen korkeakoulutuksessa, 5 op, HP00BQ03 suomeksi ja ruotsiksi ja englanniksi
25.01.2019 - 24.05.2019
Ilmoittautuminen 14.12.2018 mennessä
Paikka K320 + Distance participation
Opettajat Maria Byholm, Sören Granlund, Anu Ylitalo
Osallistujia
29
max 29

Vastaa kurssia LIN1: Johdatus digitaaliseen oppimiseen ja opettamiseen

 

HUOM! Jos kurssi on täynnä ja haluat ilmoittautua varasijalle, ota yhteyttä edulab@tritonia.fi.

 

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan osallistuja osaa

  • tunnistaa ja selittää mitä digitaalinen oppiminen, opettaminen ja vuorovaikutus digitaalisissa medioissa tarkoittaa
  • kuvailla ja tunnistaa erilaisia hybridiopetuksen työtapoja
  • soveltaa digitaalista teknologiaa ja verkostoja opetuksessa
  • arvioida digitaalista kurssimateriaalia ja käyttää sitä tekijänoikeussääntöjen mukaisesti
  • suunnitella digitaalinen kurssi didaktisesti ajankohtaisen tutkimustietoon perustuen sekä toteuttaa osa suunnitelmasta käytännössä

 

Sisältö

Osallistuja muokkaa ja kehittää omaa digitaalista pedagogista perusnäkemystään ja osaamistaan. Osallistuja perehtyy erilaisiin didaktisiin menetelmiin sekä digitaalista oppimista ja opettamista, digitaalista informaatiolukutaitoa, digitaalista vuorovaikutusta, tekijänoikeuksia sekä arvioinnin ja opetuksen laatua koskeviin ydinkysymyksiin ajankohtaisen tutkimustiedon avulla. Kurssilla käsitellään digitaalisen opetuksen suunnittelua ja annetaan ohjeita opetuksen toteuttamiseen ja oppimisprosessin tukemiseen digitaalisella kurssilla.

 

Aikataulu

  1. Kurssin aloitustapaaminen: pe 25.1.2019 klo 10.00-12.00, K320 Tritonia + Zoom
  2. pe 8.2.2019 klo 10.00-12.00, K322 + Zoom (huom! K322) 
  3. pe 22.2.2019 klo 10.00-12.00, K320 + Zoom 
  4. pe 8.3.2019, klo 10.00-12.00, K320 + Zoom
  5. pe 22.3.2019, klo 10.00-12.00, K320 + Zoom
  6. pe 5.4.2019, klo 10.00-12.00, K320 + Zoom
  7. pe 3.5.2019 klo 10.00-12.00, K320 + Zoom 
  8. Kurssin päätöstilaisuus: 24.5.2019 klo 9.00-12.00, K320 + Zoom

 

Kurssin lähitapaamiset ovat Vaasassa. Kurssin voi suorittaa myös osallistumalla lähitapaamisiin etäyhteyden avulla(Zoom).

 

Tämä kurssi on osa HELLA, Higher Education Learning Lab -korkeakoulupedagogiikan opintoja (60 op). Åbo Akademi myöntää kurssin opintopisteet. Voit valita kurssin, vaikka et suorittaisikaan koko korkeakoulupedagogiikan opintokokonaisuutta.

 

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Täynnä
HELLA
HELLA: Korkeakouluopetuksen didaktinen suunnittelu, 5 op, HP00BQ02 suomeksi ja ruotsiksi ja englanniksi
04.02.2019 - 17.05.2019
Ilmoittautuminen 14.01.2019 mennessä
Paikka -
Opettajat Charlotta Hilli
Osallistujia
59
max 59

HUOM! Jos kurssi on täynnä ja haluat ilmoittautua varasijalle, ota yhteyttä edulab@tritonia.fi.

 

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan osallistuja osaa

  • suunnitella korkeakoulutasoisen kurssin didaktisesti ottaen huomioon olennaiset osaamistavoitteet, metodit ja arvioinnin
  • argumentoida kurssin suunnittelussa tehtyjen didaktisten valintojen puolesta
  • arvioida erilaisia opetus- ja arviointimuotoja korkeakoulutuksessa ja suhteuttaa niitä oman erikoisalansa opetukseen
  • pohtia omaa rooliaan ja vastuutaan korkeakouluopettajana

 

 

Sisältö:

Kurssi antaa perustiedot ja –taidot didaktisista käsitteistä, teorioista ja malleista, jotka ovat olennaisia korkeakouluopetuksessa. Kurssilla käsitellään kysymyksiä, jotka koskevat kurssien suunnittelua, toteutusta ja arviointia korkeakoulussa. Osallistuja suunnittelee korkeakoulupedagogisen kurssin olennaisen tieteellisen kirjallisuuden pohjalta.

 

Tämä kurssi on osa HELLA, Higher Education Learning Lab -korkeakoulupedagogiikan opintoja (60 op). Åbo Akademi myöntää kurssin opintopisteet. Voit valita kurssin, vaikka et suorittaisikaan koko korkeakoulupedagogiikan opintokokonaisuutta.

 

Aikataulu

 

Johdanto viikko 5 (alustava)

 

5.2.2019 (9-11)
12.2.2019 (14-16)
7.3.2019 (9-11)
21.3.2019 (9-11)
2.4.2019 (14-16)
29.4.2019 (14-16)
9.5.2019 (9-11)

 

Kurssi suoritetaan etäyhteyden avulla.

 

Vastaava opettaja: Charlotta Hilli, Åbo Akademi (chilli(a)abo.fi)

Näytä kurssikuvaus
Piilota kurssikuvaus
Valitsemasi kurssit
Sinulla on 0 kurssia valittuna.
Näytä valitut Piilota valitut
Ilmoittaudu kursseille
© Tritonia 2014-2018